fredag 22. april 2011

Vi trener blodspor.

I dag våknet vi opp til strålende sol og temperaturer vi ikke har hatt maken til siden forrige sommer :o) Solen gjør at snøen tiner og endelig kan vi begynne å trene blodspor igjen. Chillie gikk endel spor i fjor, mens Tessa fikk prøve seg på blod ytterst få ganger før snøen kom..... hun var jo bare baby'n i fjor sommer ;o)


Det er alltid best å trene flere sammen, da lærer man så mye, mye mer! I dag dro vi ut i sporskogen sammen med Susan (Clayborough) og Tone (Wagtskjold). Litt urettferdig er det at begge to stiller med små sporvillige "ovnsrør" (Dachs), mens jeg haler rundt på store, egenrådige "løvejegere"......nesten helt utrolig å se at disse to helt forskjellige rasene kan brukes til det samme :o)


Her er det Tessa som har fått på sporselen og er klar for å jobbe :o)
Litt skummelt ;o)
Lukten av blod var både skremmende og spennende på samme tid. Heldigvis er Tessa av den nysgjerrige typen, og forsatte videre til tross for det "farlige" blodet.
Tessa klarte seg kjempefint!
Hun sporet i fint tempo og overvant den lille usikkerheten hun opplevde i starten.



Av med sporlinene etter endt spor.....rådyrfoten var hun ikke særlig interessert i, men hun markerte sporslutten. I stedet for skanken fant hun seg en død mus, som hun mer enn gjerne tygde litt på.......æsj ;(

Så var det Chillie sin tur......på med sporselen!


Gode Chillie-min....titter opp på matmor og er klar for å jobbe :o)


Nesa fint ned i lyngen.

Her var det noe!
Chillie jobbet litt ujevnt i dag, og gikk på tapsarbeid flere ganger. Her har nok fører (les: meg) massevis å lære. Jeg blir usikker og greier ikke å lese Chillie, så dette må vi trene på!

I tillegg må jeg lære meg å STOLE på Chillie, det er jo tross alt hun som har nese for dette, ikke jeg ;o)
Etter litt "fram og tilbake" kommer Chillie alltid tilbake på sporet og forsetter i fint driv.
Like før sporslutt :o)
Chillie syns rådyrfoten er toppen, og spiser gjerne opp hele greia om hun får lov :o)





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar